Onderwijs
De Golfbreker stoelt het onderwijs op zeven belangrijke pijlers. Dankzij deze uitgangspunten worden leerlingen voorbereid op een toekomst in de snel veranderende wereld. Wij helpen hen om zelf eigenaar te worden van hun leerproces, zodat het onderwijs goed inspeelt op dat wat zij nodig hebben.
De Golfbreker gelooft dat:
-
Kinderen verschillende onderwijsbehoeften hebben
-
Opbrengstgericht werken kinderen helpt met hun leerdoelen
-
Levelwerk een gezonde uitdaging is voor meerbegaafde leerlingen
-
Signalering van een veranderende onderwijsbehoefte essentieel is
-
Leerlingen met het juiste onderwijs ondernemende mensen worden
-
Kinderen goed worden in datgene waar zij in worden uitgedaagd
-
Kinderen ruimte moeten krijgen om tot creatieve en constructieve oplossingen te komen
Verschillende onderwijsbehoeften
Uitgangspunt voor ons onderwijsaanbod is het groepsplan. Hierin zijn de onderwijsbehoeften van de kinderen geclusterd in drie niveaus: de basisgroep, de instructie-afhankelijke groep en de instructie-onafhankelijke groep. In het groepsplan worden door deze leerbehoeften per vakgebied leerdoelen, leerstof, activiteiten, de aanpak, organisatie en evaluatie vastgesteld. Dit gebeurt voor halfjaarlijks. De hier opvolgende evaluatie stelt de leerbehoeften voor de volgende periode vast. Tussentijds geven methodische toetsen om drie à vier weken inzicht in en richting aan de onderwijsbehoeften van kinderen.
Opbrengstgericht werken
Er wordt lesgegeven volgens het EDI-model in combinatie met enkele technieken uit Teach Like a Champion en Continuous Improvement. Tijdens de instructiemomenten zitten alle kinderen met hun gezicht richting de leerkracht. Door groepsdoelen op de datamuur en individuele doelen in het portfolio te stellen, betrekken we de kinderen bij hun eigen leerproces. Motivatie, uitdaging en kritisch denken zijn belangrijke factoren. Kinderen leren eigenaarschap, controle over de eigen situatie en vertrouwen in de eigen capaciteiten te verwerven. Dat zijn de sleutelbegrippen van opbrengstgericht werken.
Ondernemend leren
Op De Golfbreker worden kinderen gezien als actieve, zelfdenkende en onderzoekende mensen. Door ze te betrekken bij het onderwijs, eigen initiatief te ontplooien en zelfstandig aan thema's te werken, willen wij hen vormen tot ondernemende mensen. Om ondernemend te leren, moeten kinderen en leerkracht samen tot een concreet eindproduct of resultaat komen. Dit wordt bereikt door onderwijsactiviteiten die realistisch zijn: er wordt gewerkt met echte mensen en echte dingen of situaties, zoals een museum of een restaurant in school. Kinderen worden uitgedaagd om daarvoor allerlei activiteiten te ondernemen, waarbij gebruik wordt gemaakt van ieders talenten. Natuurlijk draait het om een zo'n goed mogelijk leereffect. Deze wijze van werken wordt toegepast in wereldverkennende thema's en activiteiten, zoals de organisatie van de sportdag van groepen 1/2 door de bovenbouwgroepen en rondleidingen verzorgen door kinderen bij open lesdagen.