Wetenschap,Techniek en Talentontwikkeling (WTT)
In 2020 is het vak Wetenschap en Techniek een verplicht vak binnen het basisonderwijs. De Golfbreker werkt al vanaf 2007 aan dit vormingsgebied. Naast de technieklessen vanuit de wereldverkennende methode Blink, hanteren de groepen de leerlijn uit de methode Wetenschap en Techniek.
Alle kinderen werken een aantal keer per jaar in het Science-lokaal, waar ouders de leerkrachten assisteren. Bouwen, drijven en zinken, magnetisme, elektriciteit en spiegels zijn onderwerpen die daar worden behandeld. Het doel is om kennis, vaardigheden en handvatten te stimuleren bij kinderen om wetenschap en techniek te omarmen. Het leerproces is er daarom op ingericht om kinderen nieuwsgierig te maken, op het spoor van onderzoek te zetten, de juiste vragen te helpen stellen en ruimte te geven om tot creatieve en constructieve oplossingen te komen. De techniekcoördinator van De Golfbreker participeert in de professionele leergemeenschap WTT. Verder neemt groep 7 jaarlijks deel aan het PET Zaanstad event. Dit is een samenwerking tussen onderwijs en bedrijven, ooit samen opgezet door leerkrachten van De Golfbreker en het bedrijf School & Techniek.
Talentontwikkeling
Ieder kind kan een talent ontwikkelen. Uitdaging, plezier, training en hulp van mensen die kennis van zaken hebben, zijn belangrijke kernvoorwaarden. Om deze reden hebben we de talentklas opgestart. Hier krijgen kinderen de ruimte om hun talenten te verkennen en ontwikkelen. Alle kinderen uit groep 7 hebben twintig weken lang op vrijdagochtend een uur Theater-, nieuwe media- of Roboticales. Alle kinderen uit groep 8 hebben op vrijdagochtend een uur installatietechniek, Theater- of Spaanse les. Deskundige docenten van buiten De Golfbreker geven deze lessen in kleine groepjes van maximaal 10 kinderen. Zij schrijven zich in op een onderdeel via een 'sollicitatiebrief' die ze samen met hun ouders opstellen. Thuis moeten kinderen natuurlijk ook aan de slag om de geleerde vaardigheden onder de knie te krijgen. Zij presenteren de eindresultaten aan het einde van hun lessencyclus aan de leerlingen die voor het volgende schooljaar een Talentenklas keuze moeten maken.
Hallo Muziek
Muziek , en kunst in het algemeen, doet een beroep op creativiteit en roept emoties op zoals geluk, verdriet, ontroering en verrassing. Op de Golfbreker krijgen alle kinderen van de groepen 1 t/m 7 wekelijks muziekles. de lkessen worden gegeven door vakdocenten van "Hallo Muziek" In de lessen van de groepen 1 t/m 4 wordt een stevige muzikale basis gelegd die nodig is voor het leren bespelen van een instrument. In de groepen 5 t/m 7 krijgen alle kinderen per jaar 2 instrumenten aangeboden. De instrumenten mogen mee naar huis en aan het eind van de lessenserie worden er presentaties gehouden, waarbij ook ouders en opa's en oma's welkom zijn.
Spel-en sportactiviteiten
De Golfbreker heeft een Cruyff 14 speelplein. Vanuit de werkdrukmiddelen hebben we de mogelijkheid om via Sportbedrijf Zaanstad sportdocenten dagelijks in te zetten. Er is een jaarprogramma samengesteld waaruit de kinderen spel- en sportactiviteiten in hun pauzes kunnen kiezen. Iedere week staat daarbij een regel van het Cruyff 14 plein centraal. In de groepen 6 en 7 worden kinderen opgeleid en ingezet als speelplaatscoach. Zij begeleiden spelonderdelen waar kinderen aan deel kunnen nemen.
Onze school werkt structureel en planmatig aan een gezonde leefstijl
De Golfbreker heeft in oktober 2024 het vignet Gezonde School behaald en mag zich nu drie jaar lang Gezonde School noemen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!
We werken op school aan het vanzelfsprekend maken van een gezonde leefstijl. Want werken aan gezondheid loont. Hiervoor zetten we de Gezonde School-aanpak in. Dit is een integrale aanpak waarmee gezondheid terugkomt in de lesstof, in de schoolomgeving, in signalering en in het beleid. Een échte Gezonde School, als groeiplaats voor een gezonde en vitale samenleving. Met gezonde kinderen die lekker in hun vel zitten, gezonde keuzes maken en opgroeien tot volwassenen voor wie een gezonde leefstijl vanzelfsprekend is.
Onze school heeft speciale aandacht voor het thema bewegen en sport. Hiervoor zetten we de volgende activiteiten in: sport en spel tijdens pauzes op ons Cruijff 14 schoolplein, schooljudo, beweegmomenten tussen lessen door, bewegend leren en bewegingsonderwijs.
Het programma Gezonde School is een unieke samenwerking tussen de PO-Raad, VO-raad, MBO-Raad, het RIVM en GGD GHOR Nederland. Wil je meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl/vignet.
Brede vorming
Kinderen groeien op in een wereld die snel verandert. Tegelijkertijd is het onze opdracht onze leerlingen in een snel veranderende samenleving voor te bereiden op en toe te rusten tot deze toekomst.
Dit alles vraagt om verbreding en verdieping van ons onderwijs waarin wij onze leerlingen, in samenwerking met de ouders/verzorgers, in staat stellen zichzelf zo goed mogelijk te kunnen ontplooien en ontwikkelen. Op de scholen van Agora doen we dit door te werken aan de brede vorming van kinderen. Voor deze brede vorming gebruiken we de term: ‘bildung’. Het betekent in feite: worden wie je al bent. Bildung is een proces van persoonlijke vorming waarbij kinderen kennis maken met alle culturele en maatschappelijke kanten van de wereld waarin ze leven. Wij zetten in op de ontwikkeling van competenties als: samenwerken, communiceren, creativiteit, kritisch denken, zelfsturend en probleemoplossend vermogen, culturele sensitiviteit en sociaal bewustzijn. Hierdoor ontwikkelt een kind een sterke identiteit, waardoor het stevig kan staan en wendbaar is in een veranderende omgeving.
Meer informatie over bildung bij Agora leest u op de pagina bildung van de Agora website.